Ma oleksin terve rahva president
laupäev, november 14, 2020
OTSE POSTIMEHEST ⟩ Põlluaas presidendiametist: Ma oleksin terve rahva
president
Nele Kullerkupp reporter-toimetaja
Eesti Konservatiivse
Rahvaerakonna aseesimehe Mart Helme sõnul võib EKRE tuleval sügisel
nimetada oma presidendikandidaadiks Henn Põlluaasa. Täna riigikogu esimehe
ametis olev Põlluaas kinnitas, et teeks presidendina nii mõndagi teisiti,
kui eelnevad riigijuhid. «Ma püüaksin olla aus ja tasakaalustav isik
- nii, nagu meie põhiseadus seda rolli presidendile ette näeb,» sõnas
Põlluaas saates «Otse Postimehest».
Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna jaoks on viimane nädal olnud küllaltki
tormiline. Pühapäeva õhtul lahvatas skandaal Mart ja Martin Helme sõnavõtu
pärast TRE raadio saates «Räägime asjast», kus nad tegid USA
presidendivalimiste suunal üsna teravaid avaldusi. See päädis siseministri
tagasiastumisega ja rahandusministri luhtunud umbusaldusega. Opositsioon
muidugi rõõmustas, aga kuidas see mõjutas EKRE sisemist olemist?
See olukord on olnud
torminile alates sellest, kui tänane koalitsioon moodustati ja opositsioon
kuulutas välja vastasseisu. Tegelikult sellist normaalset aega ei ole olnudki.
Varem ma olen seda iseloomustanud sõnaga turbulentne, aga täna võiks öelda
lausa hüsteeriline. Tõepoolest, olukord jõudis sinnamaani, kui Mart Helme
leidis, et aitab küll nendest kemplustest ja otsustas siseministri postilt
tagasi astuda.
Täna saime teada, et EKRE uueks siseministrikandidaadiks saab Alar
Laneman. Mis inimesega on tegemist, milline on ta taust ja miks valik tema
kasuks langes?
Laneman on kõrgeim
ohvitser, ta on brigaadikindral, tal on väga suured kogemused nii meie
julgeolekuküsimustes kui ka sisejulgeolekuküsimustes. Ta on juhatanud ka
kaitsejõudude peastaapi. Ta on kindlasti väga õige inimene sellele kohale. Ega
see valik raske ei olnud. Loomulikult me kaalusime erinevaid isikuid, erinevaid
kandidaate.
Kes veel selles nimekirjas olid?
Ma parem ei nimeta
neid. Eks neid, kes ise soovisid saada ministriks, oli õige mitmeid. Võibolla
mõnel on natukene okas südames, et miks teda ei valitud. Aga kui on häid
valikuid, siis tuleb teha parim valik nendest. Alar Laneman saab
kindlasti oma ülesannetega siseministeeriumis väga hästi hakkama.
Laneman on peale uudise ilmsiks tulekut andnud intervjuusid, kus ta on
öelnud, et kavatseb jätkata endise siseministri poliitikaga, millest üks
oluline osa on piirivalve võimekuse tugevdamine ja teine väga oluline teema
tema jaoks on sisserände piiramine. Kas see on nüüd läbivalt EKRE joon või on
tal selles osas omad värsked ideed, mida seni ei ole erakonnas läbi ja lõhki
arutatud?
Kahtlemata on need
teemad, mis on läbivalt olnud EKREle väga olulised. Meil kunagi oli ju omaette
sõjaväestatud piirivalve, mis ehitati Soome eeskujul üles, aga kahjuks see
lammutati. Piirivalve kaotas siis justkui oma tähenduse, ühendati politseiga.
Ja täna, kui me vaatame seda väljaõpet, siis suurem osa sellest läheb politsei
töö peale, piirivalve osa on seal üsnagi väike. Üks väga suur puudus on see, et
piirivalvel puudub reserv. Kui tekib olukord, et me peame piirid pidevalt
mehitama või sulgema, nagu siin koroona ajal või mõne muu kriisi ajal tuleks
teha, siis meil lihtsalt ei jätku inimesi. Me oleme sunnitud võtma appi
kaitseliidu, kes ka alati tuleb hea meelega ja aitab. Aga me peame meeles
pidama, et kaitseliit ei ole mingisugune lõplik päästerõngas – kõikidel nendel
inimestel on oma töö, mida nad samal ajal siis teha ei saa. Tõsisema kriisi
olukorras on kaitseliidul omad ülesanded. Kui me soovime tõepoolest oma piiri
kaitsta, siis ideaalis tuleks taastada sõjaväestatud piirivalve. Aga üks samm
sinnapoole, meie olukorra normaliseerimiseks ja piiride tagamiseks, on selline
reservi- ja kriisiüksuse loomine. Ja immigratsioonist ei saa üle ega ümber. Me
näeme, mis toimub Euroopas, milliste tohutute probleemide ees kõik riigid on.
Ma ei pea silmas mitte ainult terrorismi, kuritegevust, vägistamisi ja
selliseid suletud getosid, kuhu politsei ja kiirabi ei saa.
Kas riikide soltsiaalsüsteemid on proovile pandud?
Just nimelt. Rootsi
alles hiljuti avaldas ühe uuringu. Kui meil räägitakse, et immigratsioon toob
uut tööjõudu ja lahendab demograafilised probleemid, siis Rootsi uuringust
selgub, et sündimus on alla taastetaseme ja see ei ole ka mitte üks gramm
töötuse probleeme lahendanud vaid vastupidi – nende hinnangul on see tekitanud
keskeltläbi umbes 50 miljardit krooni lisakulusid igal aastal, sest
reeglina islami taustaga naised ei käi tööl, suur osa nendest ei soovi minna
tööle, sest sotsiaaltoetused on piisavad. Ja on ka hariduse küsimus – ei tule
sealt insenere, professoreid ja pedagooge. Meie enda politsei andmetel, kes
varasemalt on tegelenud immigrantide vastuvõtuga, nende kinnitusel ei oska suur
osa isegi lihtsalt lugeda.
Liigume tagasi EKRE ministrite juurde. Konservatiivse Rahvaerakonna
valitsuses olemise ajal on põhjusel või teisel väga mitmeid ministreid välja
vahetatud. Kas selline asjade käik mõjutab nende ministrite valitsemisala?
Kahtlemata, sest iga
uus minister vajab ikkagi teatud aega sisseelamiseks, et ennast kõikide nende
küsimuste ja probleemidega kurssi viia. Mingil määral siis töö kannatab. Aga ma
loodan, et ministeeriumis endas on selline inerts sees, et isegi ministri
puudumisel tegelikult suudetakse jätkata neid samu tegevusi. Mingit drastilist
kahju sellest ei teki.
EKRE on kritiseerinud väga palju e-vailimisi. IT-minister kuulub aga EKRE
ridadesse, seega miks ei ole e-valimisi veel nö juppideks lahti võetud ja
kinnitatud seda, et need on ebaturvalised või siis ümber lükatud seniseid
kahtluseid?
Me ei ole e-valimiste
vastu – need on kiired, mugavad, lihtsad. Aga oluline ongi justnimelt see
turvalisuse küsimus. Meil räägitakse, et Eesti on pioneer maailmas, kõigile
eeskujuks sellel alal, aga tegelikult teised riigid on ju samuti seda
väga põhjalikult analüüsinud ja kaalutlenud ning nad on leidnud, et seda turvalisust
ei suudeta tagada ja seetõttu nemad ei lähe e-valimiste peale üle. Alles
hiljuti oli Eestis visiidil Šveitsi parlamendi esimees, kellega me vestlesime
sellel teemal ja tema ütles ka, et nemad huviga jälgivad meie e-valimisi, aga
nemad selle peale mingil juhul üle ei lähe. Põhiküsimus ongi selles, kas me
suudame tagada turvalisuse. See, kui keegi meile ütleb, et need on turvalised,
see on ainult usu asi – kas sa usud seda või mitte. Aga seal peab olema
garantii, et see on turvaline. Kahjuks seni võimul olnud opositsioon ju a
priori väidab, et kõik on korras, kõik on turvaline, et need, kes kahtlevad, on
pehmelt öeldes ajast maha jäänud. Meie soov ongi nüüd piltlikult öeldes kiskuda
need programmid ja rakendused lahti, tellida rahvusvaheline audit, kes need üle
kontrollib ja kui vaja, siis ka muudatused sisse viia. Soovime lasta maailma
tipphäkkeritel rünnata seda süsteemi, et kas seal on mingi auk. Ja alles siis,
kui kõik need tegevused on tehtud ja me saame olla kindlad, et e-valimised on
turvalised, seal ei ole võimalik mitte ühegi häälega manipuleerida, siis
loomulikult me kõik toetame seda sada protsenti.
Kuidas on EKRE muutunud valitsuses olemise ajal? Vahel on tunne, et erakond
ei oska käituda valitsuserakonnana, on see nii?
Ma ei ütleks seda. Kui
me vaatame seda tegevust valitsuses, kõiki neid valdkondi, kus on meie
ministrid, siis tegelikult on nad kõik teinud oma tööd ikkagi väga hästi ja
väga edukalt. Küsimus ei ole üldse selles. Küsimus on selles, et opositsioon,
eeskätt Reformierakond ja Sotsiaaldemokraadid, on absoluutses vahkvihas ja
raevus selle üle, et nad on opositsiooni langenud. Igal võimalikul ja
mittevõimalikul, mõistlikul ja mittemõistlikul viisil lihtsalt lahmitakse ja
rünnatakse, demagoogitsetakse, keeratakse meie inimeste sõnu pea peale,
valetatakse ja see on see kõige suurem probleem. Lihtsalt tööd ei lasta teha.
Seda tuleks küsida ilmselt teie koalitsioonipartnerite käest, aga ma küsin
hetkel teilt, kas EKRE on hea koalitsioonipartner?
Ma arvan, et me ei ole
halvemad, kui mõni teine. Igal erakonnal on ju enda eesmärgid, enda sihid, enda
arusaamad ja koalitsioon ongi ju selline mõistuse abielu. Tuleb leida ühisosa
ja sellega edasi minna ja loomulikult kerkivad need küsimused aeg-ajalt üles,
milles ei ole eelnevalt kokku lepitud. Sellist diskussiooni, mõnikord ka
ägedamat, tekib. Aga peaaegu kaks aastat oleme valitsuses vastu pidanud ja ma
usun, et see valitsus kestab järgmiste valimisteni, kui elame üle valimiste
ajad, kus suhted nagunii lähevad keerulisemaks.
On olnud sahinaid, et teie erakonna sees võib esineda mõningast
rahulolematust, sest otsuseid teevad valdavalt perekond Helmed ja teistele ei
jäeta piisavalt otsustusõigust. On see nii või lükkate ümber?
Kui te vaatate läbi
aastate meie erakonna sisedünaamikat, siis ei ole ühtegi suurt skandaali, sõda,
vastasseisu olnud, erinevalt teistest erakondadest. Meie suur pluss ongi see,
et oleme tegelikult aate-erakond. Eesti, Eesti rahvas, meie tulevik - see
on meile esmatähtis ja selles suhtes on siia kogunenud inimesed justnimelt
nende ideoloogiate ja aadete pärast, mitte võimu, raha või muudel põhjustel.
Mis puudutab otsustusi, siis meie põhikiri annab ju esimehele väga suure
otsustusõiguse, see on täiesti loomulik ja kõik meie liikmed on selle
liitumisel heaks kiitnud. Aga loomulikult sooviksid kõik inimesed alati
olla rohkem informeeritud, rohkem osaleda kõikides protsessides ja mõnikord
tõepoolest tundub, et need otsused sünnivad väga kitsas ringis. Aga teinekord
me oleme ka selleks sunnitud, justnimelt oponentide pärast, kes kisuks kõik
ribadeks, kui nad saavad piisavalt aegsasti selle salainformatsiooni kätte.
Mart Helme ütles Õhtulehele antud intervjuus, et just teist võib saada
tuleval sügisel EKRE presidendikandidaat. On see midagi, mida olete juba
arutanud?
Ma olen väga meelitatud.
Eks selliseid jutuajamisi on olnud, seda ei saa salata. Aga mitte mingisugust
sügavamat diskussiooni ega ammugi otsustamist ei ole. Selles suhtes ta käis
minu nime veidi ennatlikult välja. Presidendikandidaadi kinnitab meil kongress,
mis on alles kevadel. Aga tõepoolest, selliseid mõtteid on olnud. Minu töö ja
tegemistega on jäädud rahule. Mind on premeeritud nii aseesimehe kohaga, kui ka
valimisega riigikogu spiikriks, mis on ju sisuliselt teine positsioon riigis.
Kindlasti mitmed näevad loogilise jätkuna siis järgmist sammu.
Öelge ausalt, kas te ise olete selle mõttega juba flirtinud? On see teie
tööalane ambitsioon?
Ma ei ütleks, et mul
oleks üldse elus kunagi poliitilisi ambitsioone olnud. Kunagi, enne riigikokku
tulemist, olin ma Saue linnapea ja mul ei ole sellist karjäärihimu. Kui sa
midagi ette võtad ja seda teed, siis tuleb seda teha parima äratundmise järgi, parimate
oskuste järgi, kõige paremas meeles. Kui sa tõesti teed ausalt ja tublilt seda,
mida sa teed, siis kahtlemata see ju paistab teistele inimestele silma ja nii
sa jõuadki edasi. Aga sellist karjäärihimu ja presidendikoha ihaldust ei ole
minul küll kunagi olnud, aga kui see tõepoolest peaks lõpuks niimoodi minema,
eks ma täidan seda ülesannet kõige paremal moel, mis ma oskan.
Ei ole saladus, et EKREl ei ole praeguse presidendiga just kõige soojemad
suhted, samuti mitte eelmise presidendiga. Mida teeksite neist erinevalt,
kui teist peaks saama Eesti Vabariigi president?
Ma püüaksin olla aus
ja tasakaalustav isik, nii nagu meie põhiseadus seda rolli presidendile ette
näeb. Eelmisele presidendile peab ette heitma tema ahnust, kuidas ta igal
võimalikul viisil püüdis oma positsiooni ära kasutada – kõik need
«ärmatamised» ja nüüd, peale oma presidendiaega, Eesti ja Eesti valitsuse
kirumine. See ei tule kõne allagi. Tänane istuv president on kahjuks algusest
peale olnud täiesti selgelt kallutatud. Kuigi ta käis enne valimisi kõikides
riigikogu fraktsioonides ja kinnitas meile, et tema on ka rahvuslikult
meelestatud inimene ja absoluutselt erapooletu, ta ei eelista ega tõrju ühtegi
erakonda. Läks väga vähe aega mööda, kui tuli välja, et need on täiesti katteta
sõnad ja lubadused. Kui tänane koalitsioon ametisse kinnitati ja ma ütlesin, et
proua President, nüüd on teil võimalus uut valitsust õnnitleda, marssis ta
lihtsalt saalist välja. Me oleme ju kuulnud kõikvõimalikke, täiesti lubamatuid
ütlemisi presidendi poolt, kuidas tänane valitsus on põhiseaduslikule korrale
ohtlik ja kuidas tema vihkab EKREt – see tähendab siis ka kõiki neid inimesi,
kes on toetanud EKREt. Mina kindlasti selliseid asju ei tee, see ei tule kõne
allagi.
Kas te suudaksite olla parteideülene president ja olenemata sellest, kes
parasjagu moodustavad valitsuskoalitsiooni, olla ka valitsuse suhtes lugupidav?
Vähemalt ma püüan
seda. Tänane president isegi mitte ei püüa. Aga ma usun, et ma saan hakkama
küll.
Kas abielureferendumi teemal on teie jaoks olnud ootuspärased reaktsioonid
ühiskonnas?
Nii ja naa. Väga hea
meel on selle üle, et enamik Eesti inimestest toetab seda referendumit ja
abielule mehe ja naise vahel põhiseaduslikku kaitse andmist. Mis aga häirib, on
vastaspool. Need «Ei» kampaania korraldajad, kes kogu oma kampaania ja
vastuväited on üles ehitanud demagoogiale, vastandumisele, valedele. Näiteks
selline vale, et justkui võetaks kelleltki ära õigus armastada. Andke andeks,
mitte keegi ei puuduta armastuse küsimust, küsimus on abielus. See häirib. Seda
enam, et tegelikult ju esindatakse ainult sellist marginaalset vähemust. Kogu
meie ühiskond koosneb vähemustest, miks peab olema otsustusõigus ainult ühel
marginaalsel seksuaalvähemusel, kes siis defineerib kogu meie ühiskonna
väärtussüsteemi ja edasist kulgemist? Ma olen tegelikult täiesti veendunud
selles, et võidab ikkagi terve mõistus, normaalne perekond ja abielu.
Tõenäoliselt sedasama marginaalset vähemust häirib teie idee see referendum
läbi viia. Mis saab siis, kui valdav enamus vastavad referendumil «Ei», kas te
olete selleks stsenaariumiks valmis ja kas te aktsepteerite seda tulemust?
Kindlasti! Meie,
rahvuskonservatiivide, üks põhisambaid on justnimelt otsedemokraatia – anda
rahvale õigus algatada referendumeid, eelnõusid, teha president rahva poolt
valitavaks, sest rahvas on meie põhiseaduse järgi kõrgeim võim riigis. Ja kui
rahvas otsustab midagi, siis ükskõik, kas see kellelegi meeldib või mitte, see
on kohustuslik, see on siduv ja seda tuleb järgida. Seega, kui peaks mingi ime
läbi tulema vastupidine tulemus, kui me loodame, siis loomulikult me
aktsepteerime seda. Aga ma ei usu, et see nii läheb ja kui ka läheb, siis
juriidilisi tagajärgi sellel ei ole. Kui öeldakse «Jah», siis saab abielu, kui
liit meie ja naise vahel, põhiseadusliku kaitse. Kui öeldakse «Ei», siis see
tähendab lihtsalt, et tänane olukord jätkub ja riigikogus on võimalik seda
perekonnaseadust muuta. Aga seda on võimalik muuta ka täna. Kui tõesti peaks
äärmusliberaalid ja muud jõud tulema sellega välja, et nüüd hakkame perekonda
ja abielu lõhkuma, siis kindlasti riigikogus me võitleme sellele vastu.
Kui samasoolised saaksid seadusega kinnitatult loa abielluda, kas see
lõhuks teie hinnangul kuidagi traditsioonilist peremudelit?
Absoluutselt. Küsimus
on ikkagi väärtustes. See on aegade jooksul ja ühiskonna poolt heaks kiidetud
väärtussüsteem, mille osa on abielu ja kui selle mõiste hägustatakse, kui selle
puutumatus ja pühadus lammutatakse ja sisuliselt sellel ei ole enam mingisugust
tähendust, siis loomulikult kannatav seeläbi kõik need, kes seda abielu
institutsiooni au sees peavad.
Opositsioonipoliitikud on EKREle ette heitnud, et te mitte ei ühenda Eesti
rahvast, vaid ajate olemasolevat lõhet inimeste vahel veelgi sügavamaks. On see
nii?
See on tüüpiline
kultuurimarksistlik demagoogia ja propaganda, millel ei ole absoluutselt mitte
mingisugust alust. Vastupidi, lõhestamine algas kooseluseaduse jõuga
pealesurumisega, kui täiesti selgelt valdav osa ühiskonnast ei toetanud seda.
Rahvast ei kuulatud, inimesi ei kuulatud ja lõhestumine tekkis siis. Suuresti
tänu sellele EKRE pääseski parlamenti. Ja nüüd on seda lõhet kogu aeg õhutatud
nende samade jõudude poolt veel teravamalt, kuivõrd nemad on nüüd võimult ära,
toiduahelad on lõhutud. Täielikus vahkvihas kihutatakse ühiskonda üles
hüsteeriale. Meie tahame vastupidiselt just sidusat ühiskonda, ühendada rahvast
ja kui rahvas ühiselt saab otsustada oluliste riigielu küsimuste üle, selle
üle, kus suunas me edasi läheme, siis on ju täiesti hullumeelne väita, et see
lõhestab. Justnimelt see, kui me üheskoos teeme otsuseid, see ühendab.
Seome lõpuks kaks mõtet üheks. Äärmusliberaalid on osa Eesti rahvast –
seesama marginaalne vähemus, kellest te rääkisite, on osa Eesti rahvast, kui
teist peaks saama järgmine Eesti president, kas te oleksite uhkusega ka
nende inimeste president?
Ma oleksin terve rahva
president sellisel juhul. Loomulikult! Me ei ole ju iialgi kedagi tõrjunud.
Oleme alati aktsepteerinud neid erinevusi, neid vähemusi, aga millele oleme
olnud teravalt vastu, on see, kui justnimelt nende vähemuste agendat surutakse
ülejäänud inimestele peale, kes sellega nõus ei ole. Ja kõik, kes sellise
äärmusliberaalse, nii öelda euroopalike uute väärtuste ja arusaamadega nõus ei
ole, kellel on oma maailmavaade, kõik need tembeldatakse rassistideks,
ksenofoobideks ja ma ei tea kelleks. Ühesõnaga, oleme jõudnud tagasi olukorda,
kus mingisugune ideoloogia peaks olema valitsev ja kõik ülejäänud sunnitakse
vaikima. Ma ei tea, võibolla on juba plaanis ka koonduslaagreid ehitada – ma loodan,
et nii kaugele asi kunagi ei lähe, aga see ei ole enam demokraatia, see on
diktatuur ja sellele me oleme tõepoolest vastu. Kõik inimesed elagu oma elu,
ärgu surugu oma arusaamasid teistele vägisi peale ja ajame üheskoos Eesti asja.
https://tv.postimees.ee/7109211/polluaas-presidendiametist-ma-oleksin-terve-rahva-president?fbclid=IwAR2uVIFIh2mw0NX9w7QYOj4jZa0ZhqZofSsVSl_ZAt6oXJjFwupydAFSCgY
0 kommentaari