Riigikaitsekohtute loomisele ei ole alternatiivi
pühapäev, jaanuar 15, 2023Kõne Riigikogus 11.01.2032
Olles
küll NATO liige asub Eesti oma asukoha tõttu ohutsoonis. Meil on agressiivne ja
vaenulik naaber, kes ei hooli rahvusvahelisest õigusest, kelle geopoliitilised
ambitsioonid on vastuvõetamatud ja kes peab sõda Ukrainas. Eesti iseseisvus
olevat Kremli sõnul vaid ajutine nähtus.
Sellises
olukorras ei saa jääda lootma vaid rahuaja seadustele, mis kriisiolukorras ei
paku väljakutsetele adekvaatset vastust. Eesti peab olema valmis nii
preventatiivseks kui otseseks tegutsemiseks. Selle aluseks on aga seaduslik
baas.
Ühelt
poolt on meil demokraatlik tsiviilriik ja -ühiskond. Teiselt poolt peame
garanteerima julgeoleku ka kriisi ja eriolukordades. Kõiki neid aspekte –
demokraatia, tsiviilühiskond, sõda ja õigussüsteem - kokku viia on keeruline.
Arvesse tuleb võtta militaarõiguse ja rahvusvahelise humanitaarõiguse
probleemistikku, kuid see on võimalik.
Aastaid
on diskuteeritud, milline peab olema riigi õigussüsteem kriitilises olukorras ja
sõjaseisukorral. Riigikaitsekohtute teemal on peetud arutelusid, konverentse ja
esitatud vastavaid eelnõusid. Kahjuks ei ole riigikogu seni pidanud
riigikaitsekohtute loomist vajalikuks. Täna on geopoliitiline olukord teine ja palju
ohtlikum.
Miks
on riigikaitsekohtut vaja? On ju väidetud, et olemasolev seadusandlus võimaldab
meil sõja- ja kriisiolukorras piisavalt hästi toime tulla. See ei vasta tõele.
Õigussüsteem
peab olema valmis kiirelt reageerima ja toimima erinevates olukordades. Sõjaseisukord
asetab ühiskondliku korra ja julgeoleku tagamisele kõrgendatud nõuded, mis
erinevad rahuaja tingimustest. Meil peab olema võimalus tegutseda ka siis, kui
agressor sõda ei kuulutagi. Vaatamata keerulisele geopoliitilisele olukorrale
puudub aga Eesti õigussüsteemis erandlike olukordade, riigikaitse
küsimuste ja sõjaseisukorda puudutavate seaduste loogiline ja ühtne süsteem.
Me
peame arvestama Gruusia ja Ukraina kogemust. Mõlemal juhul on Venemaa
okupeerinud ja annekteerinud nende riikide territooriume, kasutades ära ka
sealseid vaenulikke elemente. Meil endal on vastav kogemus Pronksiööst, mis
õnneks nii drastiliste tagajärgedeni ei viinud.
Eriolukordade seadused
eksisteerivad enamikes riikides. Ka Teise Maailmasõja eelses Eestis. Vastu
oli võetud Sõjaväljakohtute seadus (1919) ja Sõjaväekohtute seadustik (1938).
1938. aasta Põhiseadus sätestas, et erakorralised kohtud on lubatud sõja
ajal, kaitseseisukorra piirkondades ja sõjalaevadel.
Sõjakohtute
kui erikohtute all peetakse tavaliselt silmas kaitseväelastest kohtunikega
kohtuid, mis mõistavad üldjuhul kohut kaitseväelaste üle kaitseväeteenistusalastes
ja muudes süütegudes. Erandjuhtudel võivad sõjakohtud mõista kohut ka tsiviilisikute
üle. See on ka Euroopa Inimõiguste Kohtu seisukoht.
Eesti
põhiseadus ei takista erikohtute loomist. Pöördusin muuseas 2016. aastal riigikaitsekohtu
küsimuses õiguskantsleri poole. Ka tema soovitas algatada vastav eelnõu.
Erinevates
riikides on erinevaid eriolukordade ja sõjakohtute seadusi, sest riigid on
erinevad ning nende geopoliitiline asukoht ja riskid ei ole üks-ühele samad. Antud
seadusemuudatus lähtub põhimõttest, et Riigikaitsekohus on küll rahu ajal moodustatud
erikohus, kuid ei täida tavaolukorras pidevat õigusmõistmise funktsiooni.
Riigikaitsekohus täiendab kohtusüsteemi kaitseolukorra, erakorralise seisukorra
ja sõjaseisukorra ajal.
Eesti
vastava valdkonna kohtueksperdid on kõrgelt hinnanud näiteks Soome, aga ka
Ungari vastavat seadusloomet. Lätigi on juba Eestist ette
jõudnud. Nemad muutsid oma põhiseadust ning võtsid vastu sõjaseaduse. Seega
oleme me naabritega võrreldes maha jäänud. Ka meil tuleb vastav seadusloome
loogilise lõpuni viia.
Kriisis
ja sõjaseisukorras võib tekkida massiliselt ja kattuvalt situatsioone, kus
avaliku korra ja seaduste rikkumisele tuleb reageerida viivitamatult ning karistada
süüdlasi kogu karmusega. Näiteks riigivastased massirahustused ja nende
organiseerimine, marodööritsemine, desertöörlus, sabotaaž, diversiooniaktid,
vaenuliku propaganda ja paanika levitamine jne.
Viienda
kolonni ja nn. roheliste mehikeste kasutamine Venemaa poolt on sisse kirjutatud
kõikidesse meie ohustsenaariumitesse. Võimalik on vaenulike isikute
infiltreerumine meie kaitsejõududesse. Kiired ja karmid karistused on
hoiatuseks teistele. Ammugi massimõrvade ja genotsiidi puhul, mida näeme
Ukrainas.
Eelnõu
juures on arvestatud kõiki sõjategtevusega kaasnevaid probleeme. Ka selliste suveräänsust
ja julgeolekut kahjustavate tegevuste osas, nagu hübriid ja kübersõda, varjatult
palgasõdurite kasutamine jne.
Meil
on Erakorralise seisukorra seadus ja Riigikaitseseadus, kuid neis ei ole
erisusi kriminaalasjade menetlemiseks sõjaseisukorra ajal. Karistusseadustik ütleb,
et karistust raskendavaks asjaoluks on süüteo toimepanemine erakorralise
või sõjaseisukorra ajal ning loetleb süüteod rahu vastu ja sõjasüüteod. Samas
pole seadused ega kohtusüsteem valmis nende korrarikkumistega operatiivseks võitlemiseks
ega kiireks karistamiseks.
Valitsuse
algatatud kohtute seaduse ja kohtumenetluse seaduse muudatus (753 SE) on küll
samm õiges suunas, kuid piisamatu ja pigem kosmeetilise iseloomuga.
Sääraste
süü- ja kuritegude menetlemine rahuaegsetes tsiviilkohtutes ummistaks meie kinnipidamisasutused
ja vanglad ning veniks heal juhul kuude, halvemal aastate pikkuseks. See ei ole
sõja- ja kriisiolukorras võimalik! Eriti, kui on vaja kiiremas korras anda
välja tugev signaal, et riik ei kavatsegi teatud tegevusi sallida ja neile
järgneb vältimatult karm karistus.
Lahenduseks
ongi riigikaitsekohtute loomine tsiviilkohtute raames ja vastava
eriväljaõppe saanud kohtunike rakendamine. Samuti neile tegutsemiseks
vajalike eelduste ja normide kehtestamine. Seadused ja õiguskaitsesüsteem peavad
olema valmis ootamatuteks ja erinevateks stsenaariumiteks.
Riigikaitsekohtute
käivitamine on väga oluline samm meie julgeoleku, turvalisuse ja ka iseseisvuse
tagamisel. Seda tuleb teha võimalikult kiiresti, kriisi tekkides oleme juba
lootusetult hiljaks jäänud.
0 kommentaari