Lennuki ostnud riigikogu esimees Henn Põlluaas: see on fantastiline tunne, kui sa õhus liugled ja lendled

pühapäev, veebruar 23, 2020


23.02.2020
FOTOD | Lennuki ostnud riigikogu esimees Henn Põlluaas: see on fantastiline tunne, kui sa õhus liugled ja lendled

Riho Nagel
reporter-toimetaja
    



Henn Põlluaas ostis Kesk-Itaaliast ülikerglennuki. Fotod: Henn Põlluaas, Erakogu
Hiljuti 60. sünnipäeva tähistanud riigikogu esimees Henn Põlluaas (EKRE) on teel oma eluaegse unistuse elluviimisele. Möödunud suvel soetas ta Itaaliast väikelennuki, mis ootab nüüd kodugaraažis aega, mil piloodikursused läbitud saavad.
Aprilli algusest riigikogu esimehe ametit täitev Henn Põlluaas on oma 60 eluaasta jooksul jõudnud olla nii kunstnik-lavastaja ja toimetaja Eesti Televisioonis kui ka ettevõtja ja õpetaja. Nüüd on ta täitmas oma eluaegset unistust — tõusta ise lennukiga taeva alla.
“Ojaa, lendamine on olnud minu eluaegne unistus. See on fantastiline tunne, kui sa seal õhus liugled ja lendled, tuul kõrvus vuhisemas,” ei hoia Põlluaas oma kirge vaka all.
Põlluaasa huvi lendamise vastu tekkis juba sügaval Nõukogude ajal. “Üks sugulane saatis mulle USA-st National Geographicu ajakirju ja 1980. aastal oli ühes ajakirjas ülikerglennukitest pikk artikkel koos fotodega. See süstis mulle selle pisiku sisse,” meenutas ta.
“Vene ajal ei olnud selliseid asjad absoluutselt võimalikud ja nüüd tekkis võimalus hakata seda unistust ellu viima. Olen paar korda käinud kaasreisijana lendamas Olaf Neulandi ja teistega, kellel olid küll mootoriga deltaplaanid, kuid minu ülikerglennuk on oma põhimõtetelt ja ehituselt täiesti lennuk,” lausus Põlluaas.
Riigikogu spiiker ostis Groppo Groppino ülikerglennuki möödunud suvel Kesk-Itaaliast. “Käisin koos oma pojaga ise järel. Võtsime lahti, panime järelkärule ja tõime siia.”
“Ma pidin lennuki nii kaugelt tooma, sest Eestist ei ole seda kuskilt osta. Meil on piloote väga vähe, palju vähem kui näiteks Lätis või Leedus. Vaatasin Euroopa erinevaid foorumeid ja leidsin Itaaliast sobiva,” rääkis Põlluaas pasliku lennuki otsimise tagamaadest.
Lennukit ostes avanes Põlluaasal võimalus ka ostetava kauba töökindlust omal nahal tunda. "Proovisõit Itaalia maaliliste mägede ja oliivisalude kohal, kus olin muidugi kõrvalistuja, oli fantastiline," ei hoidnud ta kiidusõnu vaka all.
Lennuk ootab kodugaraažis
Nüüd seisab osadeks lahti võetud lennuk tema Sauel asuva kodu garaažis ja ootab aega, mil Eesti taeva alla tõusta. “Gondli- ja mootoriosa on ühes tükis. Tiivad ja saba ning muud tükid on küljest ära võetud. Tiivad on üles tõmmatud garaaži lakke. Täpselt mahtus ära. Oleks garaaž olnud 20 cm lühem, ei oleks tiivad sisse mahtunud,” märkis Põlluaas.
“Esiteks pean ma piloodikursused läbi käima, enne kui ma tohin sellega lendama hakata. Siis peab ka leidma aerodroomi ja angaari, kus seda püsivalt hoida,” kirjeldas Põlluaas takistusi, mis veel lennata ei luba.
“Lennuki lahti- ja kokkupanek on sedavõrk pikk protsess, et sellega ei ole võimalik järelkäruga heinamaale sõita seal kokku panna. “Päev läheb raisku ja lennata ei saagi,” muheles ta.
Lennuki kokkupanemisel Põlluaas kõrvalist abi ei vaja. Tegemist on ülikerglennukiga, mida tarnitakse tavaliselt osadena ehk KIT-ina ja mille ostjad ise manuaali järgi kokku panevad. “Mul on olemas kõik juhendid, kuidas see kokku käib. Kõik sõlmed ja muu, mis me lahti võtsime, fotografeerisime ja nummerdasime ära,” kirjeldas Põlluaas. “Ülikerglennuk ongi lihtsa konstruktsiooniga. Koosneb duralumiiniumist torudest ja katteriidest ning käib poltidega kokku.”
Põlluaas lennuki täpset hinda ei avaldanud, aga kinnitas, et sai ligi kümme aastat vana lennuki soodsalt — hinnaga, mis on võrreldav sama vana Toyota Corollaga. “Tegemist ei ole sadade ega mitte kümnete tuhandetega. Uuena maksavad need 20 000-30 000 eurot, aga mina sain kasutatult palju soodsamalt.”
Küll aga on tema soetatud lennuk väga heas seisukorras, hoitud alati angaaris ja mootor on nagu uus, sest on äsja kapitaalremondi läbinud.
Piloodikoolitus tuleb ilmselt Soomes läbida
Piloodilitsentsidel on erinevad kategooriad ja Põlluaas kavatseb läbida ülikerglennuki piloodikoolituse kuni kahe inimesega lendamiseks. Selleks tuleb tal ilmselt Soome sõita.
“Seda koolitust Eestis hetkel ei tehtagi ja ma olen rääkinud Soomes mitme firmaga, kes koolitusi teevad, ja tõenäoliselt ma lähen sinna õppima.” Teine põhjus, miks Soome õppima minna, on teooriaosa ja lennupraktika hind, mis on teisel pool lahte odavam.
“Ma lootsin ausalt öeldes, et sügisel hakkan pihta ja kevadel või suve alguses saan oma lennutunnid ära teha, aga kahjuks ei ole mul siiamaani võimalust olnud. Nii kiire on olnud,” sõnas Põlluaas kahetsusega.
Kindlasti kavatseb ta piloodikoolituse läbida esimesel võimalusel. “See sõltub sellest, kui aktiivselt ma asja ette võtan. Soome koolitajatega vesteldes olen aru saanud, et mõni läbib koolituse poole aastaga, mõni aastaga ja mõni teeb seda neli või viis aastat. Kõik sõltub iseendast. Ma tahaks ikka võimalikult ruttu, mis ta mul seisab niisama.”
Küsimusele, kas sel sügisel on lootust esimest korda oma lennukiga taeva alla tõusta, Põlluaas kindlat jaa-sõna ei andnud. “See oleks igati vahva.”
Groppo Groppino
Groppo Groppino õhusõidukit peetakse Itaalia ülikerglennukite klassikaks.
Sellega viiakse läbi piloodikoolitusi. Samuti on lennuk populaarne hobilendurite seas.
Henn Põlluaasa soetatud kahekohalise ülikerglennuki keskmine kiirus on umbes 100 km/h ja sellega võib põhimõtteliselt õhku tõusta ja maanduda kasvõi heinamaal.


You Might Also Like

0 kommentaari

Eesti Konservatiivne Rahvaerakond

Laadib...

Uued uudised

Laadib...