Lennuki ostnud riigikogu esimees Henn Põlluaas: see on fantastiline tunne, kui sa õhus liugled ja lendled
pühapäev, veebruar 23, 2020
23.02.2020
FOTOD | Lennuki ostnud riigikogu esimees Henn Põlluaas: see on fantastiline
tunne, kui sa õhus liugled ja lendled
Riho Nagel
reporter-toimetaja
Henn Põlluaas ostis Kesk-Itaaliast ülikerglennuki. Fotod: Henn Põlluaas,
Erakogu
Hiljuti 60. sünnipäeva
tähistanud riigikogu esimees Henn Põlluaas (EKRE) on teel oma eluaegse unistuse
elluviimisele. Möödunud suvel soetas ta Itaaliast väikelennuki, mis ootab nüüd
kodugaraažis aega, mil piloodikursused läbitud saavad.
Aprilli algusest
riigikogu esimehe ametit täitev Henn Põlluaas on oma 60 eluaasta jooksul
jõudnud olla nii kunstnik-lavastaja ja toimetaja Eesti Televisioonis kui ka
ettevõtja ja õpetaja. Nüüd on ta täitmas oma eluaegset unistust — tõusta ise
lennukiga taeva alla.
“Ojaa, lendamine on
olnud minu eluaegne unistus. See on fantastiline tunne, kui sa seal õhus
liugled ja lendled, tuul kõrvus vuhisemas,” ei hoia Põlluaas oma kirge vaka
all.
Põlluaasa huvi
lendamise vastu tekkis juba sügaval Nõukogude ajal. “Üks sugulane saatis mulle
USA-st National Geographicu ajakirju ja 1980. aastal oli ühes ajakirjas
ülikerglennukitest pikk artikkel koos fotodega. See süstis mulle selle pisiku
sisse,” meenutas ta.
“Vene ajal ei olnud
selliseid asjad absoluutselt võimalikud ja nüüd tekkis võimalus hakata seda
unistust ellu viima. Olen paar korda käinud kaasreisijana lendamas Olaf
Neulandi ja teistega, kellel olid küll mootoriga deltaplaanid, kuid minu ülikerglennuk
on oma põhimõtetelt ja ehituselt täiesti lennuk,” lausus Põlluaas.
Riigikogu spiiker
ostis Groppo Groppino ülikerglennuki möödunud suvel Kesk-Itaaliast. “Käisin
koos oma pojaga ise järel. Võtsime lahti, panime järelkärule ja tõime siia.”
“Ma pidin lennuki nii
kaugelt tooma, sest Eestist ei ole seda kuskilt osta. Meil on piloote väga
vähe, palju vähem kui näiteks Lätis või Leedus. Vaatasin Euroopa erinevaid
foorumeid ja leidsin Itaaliast sobiva,” rääkis Põlluaas pasliku lennuki
otsimise tagamaadest.
Lennukit ostes avanes
Põlluaasal võimalus ka ostetava kauba töökindlust omal nahal tunda.
"Proovisõit Itaalia maaliliste mägede ja oliivisalude kohal, kus olin
muidugi kõrvalistuja, oli fantastiline," ei hoidnud ta kiidusõnu vaka all.
Lennuk ootab kodugaraažis
Nüüd seisab osadeks
lahti võetud lennuk tema Sauel asuva kodu garaažis ja ootab aega, mil Eesti
taeva alla tõusta. “Gondli- ja mootoriosa on ühes tükis. Tiivad ja saba ning
muud tükid on küljest ära võetud. Tiivad on üles tõmmatud garaaži lakke. Täpselt
mahtus ära. Oleks garaaž olnud 20 cm lühem, ei oleks tiivad sisse mahtunud,”
märkis Põlluaas.
“Esiteks pean ma
piloodikursused läbi käima, enne kui ma tohin sellega lendama hakata. Siis peab
ka leidma aerodroomi ja angaari, kus seda püsivalt hoida,” kirjeldas Põlluaas
takistusi, mis veel lennata ei luba.
“Lennuki lahti- ja
kokkupanek on sedavõrk pikk protsess, et sellega ei ole võimalik järelkäruga
heinamaale sõita seal kokku panna. “Päev läheb raisku ja lennata ei saagi,”
muheles ta.
Lennuki kokkupanemisel
Põlluaas kõrvalist abi ei vaja. Tegemist on ülikerglennukiga, mida tarnitakse
tavaliselt osadena ehk KIT-ina ja mille ostjad ise manuaali järgi kokku
panevad. “Mul on olemas kõik juhendid, kuidas see kokku käib. Kõik sõlmed ja
muu, mis me lahti võtsime, fotografeerisime ja nummerdasime ära,” kirjeldas
Põlluaas. “Ülikerglennuk ongi lihtsa konstruktsiooniga. Koosneb
duralumiiniumist torudest ja katteriidest ning käib poltidega kokku.”
Põlluaas lennuki
täpset hinda ei avaldanud, aga kinnitas, et sai ligi kümme aastat vana lennuki
soodsalt — hinnaga, mis on võrreldav sama vana Toyota Corollaga. “Tegemist ei
ole sadade ega mitte kümnete tuhandetega. Uuena maksavad need 20 000-30 000
eurot, aga mina sain kasutatult palju soodsamalt.”
Küll aga on tema
soetatud lennuk väga heas seisukorras, hoitud alati angaaris ja mootor on nagu
uus, sest on äsja kapitaalremondi läbinud.
Piloodikoolitus tuleb
ilmselt Soomes läbida
Piloodilitsentsidel on
erinevad kategooriad ja Põlluaas kavatseb läbida ülikerglennuki piloodikoolituse
kuni kahe inimesega lendamiseks. Selleks tuleb tal ilmselt Soome sõita.
“Seda koolitust Eestis
hetkel ei tehtagi ja ma olen rääkinud Soomes mitme firmaga, kes koolitusi
teevad, ja tõenäoliselt ma lähen sinna õppima.” Teine põhjus, miks Soome õppima
minna, on teooriaosa ja lennupraktika hind, mis on teisel pool lahte odavam.
“Ma lootsin ausalt
öeldes, et sügisel hakkan pihta ja kevadel või suve alguses saan oma
lennutunnid ära teha, aga kahjuks ei ole mul siiamaani võimalust olnud. Nii
kiire on olnud,” sõnas Põlluaas kahetsusega.
Kindlasti kavatseb ta
piloodikoolituse läbida esimesel võimalusel. “See sõltub sellest, kui
aktiivselt ma asja ette võtan. Soome koolitajatega vesteldes olen aru saanud,
et mõni läbib koolituse poole aastaga, mõni aastaga ja mõni teeb seda neli või
viis aastat. Kõik sõltub iseendast. Ma tahaks ikka võimalikult ruttu, mis ta
mul seisab niisama.”
Küsimusele, kas sel
sügisel on lootust esimest korda oma lennukiga taeva alla tõusta, Põlluaas
kindlat jaa-sõna ei andnud. “See oleks igati vahva.”
Groppo Groppino
Groppo Groppino
õhusõidukit peetakse Itaalia ülikerglennukite klassikaks.
Sellega viiakse läbi piloodikoolitusi. Samuti on lennuk populaarne hobilendurite seas.
Henn Põlluaasa soetatud kahekohalise ülikerglennuki keskmine kiirus on umbes 100 km/h ja sellega võib põhimõtteliselt õhku tõusta ja maanduda kasvõi heinamaal.
Sellega viiakse läbi piloodikoolitusi. Samuti on lennuk populaarne hobilendurite seas.
Henn Põlluaasa soetatud kahekohalise ülikerglennuki keskmine kiirus on umbes 100 km/h ja sellega võib põhimõtteliselt õhku tõusta ja maanduda kasvõi heinamaal.
0 kommentaari