Valitsuse vaikimine pole isegi mitte kassikuld
pühapäev, jaanuar 02, 2022Putin
deklareeris, et Venemaa edaspidine käitumine sõltub läbirääkimiste tulemusest (loe
ultimaatumile alistumisest), vastasel juhul peab Moskva rakendama „adekvaatseid sõjalis-tehnilisi meetmeid“, mis „sõltuvad
sellest, millised ettepanekud teevad meie sõjanduseksperdid“. Putini
pressiesindaja Dmitri Peskov avaldas lootust, et uute
hüperhelirakettide Tsirkon edukas katsetamine lisab Venemaa
julgeolekualgatusele veenvust. Selle
ja kõige muu toimuva taustal on Putini sõnad, et Venemaa ei ähvarda kedagi,
justkui stseen mõnest maffiafilmist.
Putin ei taha minna ajalukku presidendina, kes „kaotas“ Ukraina ja talle
on selge, et Suur-Venemaa loomise unistus ei teostu diplomaatilisel viisil. Ta
näeb kaootilises lahkumises Afganistaanist USA nõrkust ja allakäiku ning
soovimatust sattuda uuesti osaliseks välismaises sõjalises konfliktis. Euroopa
Liitu ja NATO Euroopa liikmeid ei võta ta tõsiselt, sest seni on Venemaa
tegudele reageeritud peaasjalikult vaid näpuviibutamisega. Putini
administratsiooni meelest on ehk sobiv hetk enda tahtmiste realiseerimiseks
käes.
Arvestades, et Kremli nõudmistes ei ole
ühtegi punkti, millega USA või NATO võiks nõustuda, on raske rahumeelset lahendust näha. Kreml on end oma arrogantsusega meelega
nurka värvinud. Tagasiteed on raske näha ka seetõttu, et Kreml esitas läänele
teadlikult vastuvõetamatud nõudmised ning Vene meedia kajab USA ja NATO
süüdistamisest ja sõjatrummide põrinast. Selline käitumine ei räägi soovist
leida rahumeelset lahendust.
Küll
aga peavad selle eest seisma lääneriigid ja NATO, meie sealhulgas, tegema seda
üksmeelselt, jõuliselt ja järeleandmatult. Kõige parem vastus ja heidutus
Venemaale on pakkuda talle tema enda rohtu. Tõsta koheselt sõjalist
valmisolekut ja viia kaitsekulutused kokkulepitud tasemele, kel seal veel ei
ole. Venemaa loobub oma hulludest
vallutuskavadest vaid siis, kui selle hind on suurem kui ta on nõus maksma.
Järeleandlikkus
ja kompromissid tõstavad vaid Venemaa arrogantsust ja isu ning on seetõttu
välistatud. Peame seda oma liitlastele järjepidevalt ja argumenteeritult kordama
ja kordama ja kordama, sest arusaam Vene ohust on ida-lääne ja põhja-lõuna
jooni mööda üsnagi erinev. Kremli ähvardav ja ebaratsionaalne käitumine aitab
meie ülesandele kaasa.
NATO peasekretär Stoltenberg pakkus välja, et NATO-Venemaa
läbirääkimised Kremli esitatud nõudmise asjus võiks alata 12. jaanuaril. Seal
osalevad kõikide alliansi liikmete esindajad. USA on neid puudutavates
küsimustes pakkunud kohtumiseks 10. jaanuari. Venemaale kavatsetakse esitada nõuded
agressiivse ja rahvusvahelise õigusega mitte kokku käiva käitumise ja Ukraina
sõja lõpetamiseks ning tõstatada relvastuskontrolli küsimus. Korduvalt on
lubatud, et järeleandmisi ei tehta ja midagi ei lepita kokku üle teiste, eriti
väikeriikide peade. See kõlab rahustavalt, kuid ajalool on paraku komme end
korrata ning see ei võta mingilgi määral maha Kremli ähvardusi ja kogunevaid
äikesepilvi. Seda enam, et Venemaa
asevälisminister Sergei Rjabkov kuulutas juba, et arutada tuleb vaid Venemaa
esitatud projekte ja päevakorda, mitte mingeid lääne pakutud abstraktsioone.
Me teame, kuidas Eesti peab käituma ja milliseid seisukohti NATO
nõupidamisel ja teistel foorumitel esitama. Päris selgelt me aga ei tea, mida
Reformierakonna ja Keskerakonna valitsus, eesotsas Kaja Kallase ja meie silmapaistvalt
initsiatiivitu välisministriga, teeb.
Kakskümmend
kaheksa parlamendisaadikut andsid enne Jõule sisse Riigikogu avalduse eelnõu,
milles Riigikogu kutsub kõiki riike üles toetama tingimusteta Ukraina
suveräänsust ja territoriaalset terviklikust. Rõhutati, et ühtki Ukraina
suveräänsust puudutavat otsust ei ole võimalik langetada tagaselja ning, et ühelgi
riigil väljaspool Euroopa Liitu või NATO-t ei ole nende ühenduste laienemise
osas vetoõigust. Mõjusfääride poliitika Euroopas on läbi ning Riigikogu mõistab
hukka igasugused katsed selle taastamiseks.
Just see
on olnud ja peab jätkuvalt olema Eesti ametlik seisukoht. Venemaa nõudmised on vastuvõetamatud. Paraku andsid avaldusele allkirja EKRE, Isamaa ja SDE
fraktsioonide liikmed, kuid mitte ükski koalitsioonisaadik Keskerakonna ega
Reformierakonna ridadest. Mitte ükski! Senist valitsuserakondade retoorikat, Ukraina
suveräänsust ja territoriaalset terviklikkust toetavat seisukohta arvestades on
see vägagi kõnekas tõik.
Nagu ka
see, et peale esialgset ja igati õigustatud pahameele avaldamist pea- ja
välisministri poolt president Bideni kavatsusele hakata Putiniga läbi rääkima
üle väiksemate NATO riikide peade, on Stenbockist kostnud vaid vaikust. Kremli 17.
detsembril esitatud ultimatiivsete nõudmiste osas ei ole tehtud ühtegi
ametlikku avaldust.
Kui
uskuda Vabariigi Valitsuse koduleheküljel toodud stenogramme, siis ei ole antud
teemat valitsuskabineti istungitel isegi arutatud. Valitsuse seisukohta ei ole
formuleeritud, ühtegi otsust ega avaldust pole vastu võetud või vastaval teemal
pressikonverentsi korraldatud. Me ei vaja valitsust, kes kriisiolukorras kaotab
pea või peidab selle liiva alla. Kuid just seda me oleme Reformi- ja
Keskerakonna valitsuse üheteist kuu jooksul näinud nii koroonapandeemia kui meie
heaolu ja konkurentsivõimet laastava energiakriisi osas.
Kas
Bideni administratsiooni pahameel kriitika üle on valitsuse tummaks ehmatanud? Eks me kõik mäleta ju viitekümmet aastat, mil lääneriigid
olid tunduvalt rohkem mures vabaduse, demokraatia ja inimõiguse pärast kuskil
Nicaraguas või Kuubal kui Ida-Euroopas ja okupeeritud Balti riikides. Igatahes,
meie ja teiste Ida-Euroopa riikide protest Bideni kavatsuse suhtes õigustas
ennast, ta lubas edaspidi läbi rääkida kõikide asjaosaliste riikidega ning
kinnitas valmisolekut ja kohustumust kaitsta meid Venemaa agressiooni korral. Või kardetakse valitsuses hoopis Kremli reaktsiooni?
Peame meeles pidama, et tegemist on situatsiooniga, kus
vaikimine, ja eriti väikeriikide vaikimine, ei ole sugugi kuld. Ammugi kunagise
Prantsuse president Chiraci soovituse järgimine, et väikeriigid kasutagu
võimalust olla vait. Tegime seda II maailmasõja koidikul ja Eesti okupeerimisel
Nõukogude Liidu poolt. Koos kaitsevõime tõstmise unarussejätmisega oli see üks
suurimaid karuteeneid meie iseseisvuse
jätkumisele. Toonaseid vigu ei tohi korrata.
Igatahes
pole avalikkus Venemaa esitatud uute ultimatiivsete nõudmiste ja ühepoolsete
julgeolekugarantiide kohta valitsusliikmetelt ka eraldi kuigipalju kuulnud. Peaminister
ütles hiljuti et "Kindlasti peame olema murelikud.
Putin käitub nii, et läheb järjest agressiivsemaks" ja rõhutas, et
diktaatoritele järelandmisi ei tohi teha. Tema sõnul varitseb oht just seal, et
lääneliitlased ei hakkaks läbi rääkima. Välisminister kinnitas, et „me
esitame koos liitlastega kohtumisel oma mured
Euroopa julgeoleku, sealhulgas Krimmi ebaseadusliku annekteerimise pärast“. Tule
taevas appi! Muresolek pole midagi muud kui tavapärane arglik näpuviibutamine.
Kaitseminister Laanet oli konkreetne ja ütles, et „Vene Föderatsiooni poolt
välja pakutud konstruktsioon, et Ukraina sõja ärahoidmiseks tuleb ümber
kirjutada kogu Euroopa julgeolekuarhitektuur, on sisuliselt ja vormiliselt
vastuvõtmatu“.
Kuid sellest on vähe. Valitsuse ametlik seisukoht puudub tänaseni. Isegi NATO-sse mittekuuluva Soome valitsusringkondadelt on
tulnud rohkem seisukohavõtte, milles Kremli nõuded on vastuvõtmatuks kuulutanud.
Näis, kas koalitsioon oma toetuse eelpoolmainitud
Riigikogu avalduse eelnõule annab. Kui valitsus kuulutaks ametlikult Venemaa
ultimaatumi ja väljapressimise vastuvõetamatuks, siis opositsioon toetab seda
kindlasti.
Kaitseminister
puudutas antud teemat siiski ka varem. Ta kirjutas: „Tundub
nagu keegi Kremlis nägi enda arvates head und või soovis enne jõule hoopis halba nalja visata, kuid
asi on muidugi naljast kaugel“. Ta rõhutas, et „tuleb maksimaalselt tõhustada
võimekust ja valmidust kaitsta Eestit ja tagada eesti rahva turvalisus“ ning tõstis
esile enda juhtimise all hiljuti koostatud uut riigikaitse arengukava 2031. Tegemist olevat
realistliku kavaga, mis arvestab kaitseväe juhataja Martin Heremi sõjalise
nõuandega võimete arendamiseks ning
olemasolevate ressurssidega.
Vajadus tõsta kaitsevõimet on obligatoorne, kuid uus
riigikaitse arengukava ei vääri kiitust. Tegemist on ambitsioonitu ja hambutu dokumendiga,
mis eirab täielikult tänaseid realiteete, julgeolekuolukorda ja -ohtusid ning isegi
ei näe vajadust täita kõige kiiremas korras meie kaitsevõime olulisi lünki, et
„kaitsta Eestit ja tagada eesti rahva turvalisus“. Näiteks õhutõrjevõimekuse
loomine, milleta on vaenlase õhurünnakute tõrjumine võimatu, on lükatud taas, eirates
EKRE ja Riigikogu riigikaitsekomisjoni ettepanekuid, kümne aasta kaugusele. Tegemist
on aga kaitsetegevuse ühe olulisema alussambaga. Me justkui elaksime muretul pingelõdvenduse
ajastul, kus meie hea idanaaber soovib kõigiga sõbralikke suhteid. Miks on
kaitseministri ja kaitseväe juhataja kohtadel isikud, kes ei soovi
lisaressursse, et viia meie kaitsevõime vastavusse reaalse ohuolukorra ja
vajadustega? Olen taas sunnitud küsima, kellele see kasulik on? Ja see on
tõesti naljast kaugel.
Minu
ettepanekul lisati praegu kehtivasse Eesti julgeolekupoliitika alusdokumenti 2017.
aastal säte: „Eesti kaitseb end igal juhul ja kui tahes ülekaaluka
vastase vastu“. Valmistugem kõigeks, aga lootkem
alati parimat.
Avaldatud: Eesti Päevaleht 01.01.2022 pealkirja all: Venemaa esitab nõudmisi, meie valitsus vaikib - kaitsevõime tõstmine on kohustuslik
https://epl.delfi.ee/artikkel/95541419/henn-polluaas-venemaa-esitab-noudmisi-meie-valitsus-vaikib-kaitsevoime-tostmine-on-kohustuslik
0 kommentaari